dimecres, 26 d’octubre del 2011

Quatre habilitats lingüístiques

Fa poc vaig tenir el plaer d'ampliar els meus coneixements sobre les Quatre habilitats lingüístiques:
Que són: Escoltar, Parlar, Llegir i Escriure. Quatre habilitats de les quals molts de nosaltres gaudim però que potser no en coneixem gaires coses. Per això explicarè en què consisteixen.





















Llegir vol dir comprendre. La necessitat és descodificar, però la finalitat comprendre.

Isabel Solé (1982): quatre implicacions que expliquen que llegir vol dir comprendre

1. Llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. Això vol dir que el significat que un escrit té per qui el llegeix NO és el mateix del significat que l’autor va voler donar-li, sinó que és una construcció pròpia que implica en primer lloc el text, en segon lloc coneixements previs del lector i en tercer objectius amb que s’enfronta el lector. (experiències previes, coneixements, la finalitat... fan que cada persona interpreti el text d’una manera o que li agradi més o menys).

2. Llegeir és aconseguir un objectiu. Hem de tenir present que l’objectiu és el que guia/marca la lectura, també que els objectius poden ser molts i molt variats (plaer, aprovar, curiositat, interès...) i també que l’objectiu determina el tipus de lectura, les estratègies de lectura i el control (sovint inconscient) que exercim sobre la lectura.

3. Llegir es un procés d’interacció entre qui llegeix i el text. Perquè qui llegeix en primer lloc ha d’adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text.

4. Llegir és el procés de predicció i inferència contínua. ( habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta, a partir del context). Qui llegeix formula unes hipòtesis sobre el text que llegirà i de les seves parts mentre va llegint. Ho fa en funció d’algun element del text, dels seus interessos, del seus coneixements... i a mesura que va llegint va verificant o va refutant les hipòtesis que va fent.

Escriure és el procés mitjançant el qual es produeix un intent escrit significatiu. Va molt més enllà que posar lletres en un paper. Haurem de tenir en compte tres aspectes per poder treballar el procés complet de producció d’un text escrit.
1. Aspectes formals: Cal•ligrafia, relació so – grafia (grafofòniques), distribució en l’espai.
2. Aspectes lingüístics: sintaxi, lexicologia, semàntica...
3. Aspectes discursius: tipus de text, propietats del text, procés de composició del text ... (quin tipus de text faig servir segons l’objectiu).

Parlar: Expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

Escoltar: Comprendre un missatge a partir d’engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d’interpretació d’un missatge pronunciat oralment. Les condicions per ser un bon oient/ saber escoltar són:
1. Paper actiu i participatiu.
2. Respecte per l’emissor i les seves idees.
3. Ser objectiu per intentar entendre els que ens vol dir l’altre.
4. Saber descobrir els objectius i propòsits de l’orador.
5. Saber descobrir les idees principals del missatge.
6. Saber reaccionar i parlar quan acaba l’orador.

Penso que saber això és un coneixement diferent i molt instructiu, ja que tots tenim les habilitats l'escoltar, llegir, escriure i parlar, però no sempre les utilitzem de la millor manera.

Per tal d'aprofundir els nostres coneixements podem llegir aquest treball sobre les habilitats linguístiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada